Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

1. listopadu 2009

Noir na Západě

V aktuálním listopadovém čísle internetového časopisu Bright Lights Film Journal si můžete přečíst studii nezávislé filmové kritičky Imogen Sary Smith o prolínání filmu noir a westernu. Článek nazvaný Past Sunset se věnuje "černým westernům" od Anthonyho Manna (Vzdálená země, Muž z Laramie), Roberta Wise (Blood on the Moon), Raoula Walshe (Pursued) nebo Andrého De Totha (Ramrod). Ve druhé části textu se autorka zaměřuje na filmy, které se sice odehrávají v západní části USA mimo hlavní metropole (často v prostředí pouště), za westerny by je ale označil málokdo - dojde tak například na Eso v rukávu Billyho Wildera nebo méně známý, v určitých kruzích však kultovní technicolorový noir Desert Fury. Článek je místy zbytečně popisný (zápletka Esa v rukávu je přece notoricky známá), jinak ale nabízí zajímavé a inspirativní čtení.



9 komentářů:

  1. ze bych se dal na western? :) jinak po dnesnim opacku Damy ze Sanghaje a Doteku zla ptam se, proc neni Orson Welles v ankete? Ten Dotek jsem videl uz davno a dneska bych musel prehodnotit tu tyden starou topku - Welles je borec. A nechapu, proc ho mistni damy nerady!

    OdpovědětVymazat
  2. minimalne jedna z mistnich dam se ho chysta prehodnotit :-P akorat zjistuje, ze asi nema tolik volneho casu jako pracujici Eda :-P

    OdpovědětVymazat
  3. asi v Praze nemate co delat no :-P jo to u nas na venkove... :-D to mate: poryt zahradu, pohnojit.. :-D

    OdpovědětVymazat
  4. ja dnes mel v planu vyrazit do Ikey, ale pote, co jsem se vratim o pul pate rano domu a vzbudil se uz o pul desate, nemaje dost sil, jsem se na vsechno vykaslal. zitra je taky den. :)

    OdpovědětVymazat
  5. ja v praze posledni dobou vetsinu casu prostrizlivim, takze se citim velmi vytizene. A welles mi proste neni sympaticky. Alespon nemam tendence prehodnocovat vsechno :o)

    OdpovědětVymazat
  6. já nevím, jestli je mi sympatický, ale je fascinující. :) já žádné tendence nemám, jen po dlouhé době víc času na filmy - občas je dobré být nachcípaný nebo mít kocovinu. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Welles prece v ankete je - jako "nekdo jiny" :-P

    OdpovědětVymazat
  8. :) no dobře, no. jdu mrknout ještě na Strangera. konečně jsem ho našel v pěkné kvalitě, ne public domain.

    OdpovědětVymazat
  9. EdaS: chapu jeho kouzlo, jen na me nefunuje

    OdpovědětVymazat